wat is wijsheid?

Soms word ik er wel wat moedeloos van, hoor… Vorige week kocht ik brood bij de bio-winkel en ik dacht ‘Ja! Dít is brood!!!’ Geen overbodige ingrediënten, gewoon brood zoals je het zelf maken zou, zeg maar. Maar in dezelfde week kocht ik ff snel een brood bij de supermarkt, dat wil zeggen, ik wílde snel een brood kopen, maar terwijl ik het ene etiket na het andere scande, zakte de moed me in de schoenen… De meest bizarre ingrediënten passeerden de revue; moest denken aan Michael Pollan, die het boek ‘Echt eten’ heeft geschreven; een van zijn ‘regels’ luidt ‘Mijd voedingsproducten die ingrediënten bevatten die je niet in je provisiekast hebt’. Dus geen geëthoxyleerde diglyceriden, cellulose, xanthaangom, ammoniumsulfaat etc. Maar dan dat brood! Pffff, ik had acuut geen trek meer!
Ook vandaag weer de (on)nodige tijd in de supermarkt besteed, wat zit er toch vreselijk veel overbodigs in zo ongeveer alles! Ik probeer in deze tijd van het jaar geen tomaten te kopen, die zijn immers niet van dit seizoen, en dus kies ik voor tomaten in blik. Maar dan zit er in de meeste blikken weer méér dan alleen tomaten, en daar zit ik dus niet op te wachten…
O ja, en dan zit de bio-prei in een zak, terwijl de niet-bio variant niet verpakt is, en in die zin dus minder verpakking oplevert… Tsja, er gaat een hoop denkwerk in zitten :-)! En toch vind ik het leuk, het is ook een soort spel, natuurlijk; zoveel mogelijk te weten zien te komen over wat ik in mijn mond stop en dan gefundeerde keuzes maken zie ik toch ook wel als een uitdaging…
Eerder zei ik al dat het met kleine stapjes het beste gaat, en zo heb ik net weer een stapje gezet; had onlangs een zogeheten ‘menstruatiecup’ aangeschaft en heb die sinds gisteren in gebruik. Vond het wel spannend, want ineens vroeg ik me af waarom ik nu eigenlijk dacht dat het zou gaan werken, iedere vrouw is immers weer anders en zo, maar tot nu toe ben ik enorm blij met deze aankoop! Zóveel frisser, geen irritatie, duidelijk in contact met wat er in mijn lijf gebeurt… En al met al natuurlijk ook weer een heel stuk minder afval (tampons, maandverband), als het gaat werken zoals ik nu denk… Fijn!

Dit bericht werd geplaatst in afval, bewustzijn, biologisch, duurzamer, gezondheid, koopgedrag, milieu, minder. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie